v. 46

Hej!
Veckorna rullar på och snart flyger jag över era huvuden!
Här kommer de sista frågorna på boken. Skriv en sammanfattning om boken när du är klar och lägg i mappen. Lämna tillbaka boken och låna en ny!
Skriv gärna här på bloggen vilken ny bok du har lånat.

Sista delen:

Bröllopshästen
I detta kapitel rövar Memed bort två kvinnor. Vilka?

Barnet i grottan
Huru hjälper Memed. Med vad?

Spåren i snön
Hatché föder en pojke i grottan. I boken står det att hon gned in pojken med salt. Varför gör man det?

Faruk - en farlig fiende
Hur tror ni Memed känner sig och mår i detta kapitel?

Jag har kommit för att döda dig
Vi avslöjar ingenting om sista kapitlet eftersom inte alla har läst klart boken. Men jag undrar bara om du tyckte att det var ett bra slut?

En till uppgift till dig från mig:
Ha inte för bråttom!
Stanna 30-60 minuter på varje sida och kolla vad som finns. Man kan säga att varje hemsida är som ett stort hus där man behöver vara ett tag för att känna sig hemma.

Sen ska du välja en favorit. Vilken är den bästa svenska dagstidningen på Internet? Och varför?

Lycka till!
Jenny

21 kommentarer:

  1. Hej Jenny och mina kompiser!

    TREVLIGA FLYGA TILL ROMMA.

    1.Memed bort Hatch och Iraz.
    2.Memed måste gå till byn för att skaffa mat och annat som de behävde och Durmush Alis öppnade dörren till Memed.
    3.Man gör det för att salt ska sterila av bakterier eller Anti-bakteriell.
    4.Memed känner sig ändå lyckliga och tryggare än på länge.
    5.Historia började av sorglig och slutade med glädje.

    Vi ses.

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Jag förstod av berättelsen att en man vara orättvisa och han slutade livt mörkt.

    Jag tycker inte om historier där mord och död och även flera personligheter.

    SvaraRadera
  3. TACK! Vilken typ av böcker tycker gillar du, och ni andra?

    SvaraRadera
  4. http://nynashamnsposten.se/
    Jag tycker om Nynashamns Posten, det har mycket nyheter om omrade som jag bor.

    Jag gillar ungdomsbocker, for att jag kanner mig fortfarande ung, men ibland gillar jag bocker som berattar om facta som tex: krig,histori,och de som berattar om andra maniskor och religion.

    SvaraRadera
  5. Hej på alla!
    1-De är Hatch och Iraz.
    2-Huru skulle prata med några pålitliga män och be dem lasta på en häst. Om en timme skulle hästen stå och vänta på Memed i utkanten av byn.
    3-Föratt sterilisera pojken.
    4-Jag tror att Memed känner sig ledsen och mår inte bra .
    5- JA,det tyckte jag att det var ett bra slut.

    SvaraRadera
  6. Hej på alla!

    *Mehmet bort Hatch och Iraz.
    *Huru hjälpte Mehmet med mat,filtar och madrasser.
    *Föt att bebisen inte ska få infektion.
    *Jag tror att Mehmet känner sig nedslagen för hans fru dog och han gav sin son till Iraz.
    *Ett kärlek historia med sorg...

    SvaraRadera
  7. Hej

    De kvinnor som rövade Memed bort är Hatche och Iraz.
    Huru hjälper Memed med madrasser,filtar och mat.
    Iraz gned in pojken med salt för att sterilisera
    och skydda barnet mot bakterier ocn ifektions.
    Jag tycker att Memed känner sig ensam och mår dåligt.
    Hans mor var död.Hans älskade Hatche var okså död...

    SvaraRadera
  8. Hej alla!

    1.Kvinnorna är Hatche och Iraz.
    2.Huru hjälper Memed med madrasser,filtar och mat.
    3.För att salt steriliserar barnet mot bakterier.
    4.Jag tror att Memed känner sig lyckligt de stunder som de fick vara ifred tillsammans.
    5.Ja.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny!
    Jag hoppas att du trivs i Italien.Såg du påven?
    Om du vill ska du berätta vad du såg i Italien.
    Jag har varit många gånger i Italien och varje gång var annorlunda och intressant.

    Memed reddade Hatche och Iraz av fängelsen.
    Huru gav honom madrasser,filtar och mat.Några pålitliga män ska lasta allting på en häst.
    Hatche gned in pojken med salt för att salten desinfekterar huden och att bli bebisen frisk.Men detta är en mycket gammal sed som används barnmoskor i förflutet.Medicin förnekar detta sätt nu.
    Oavsett att polisen jagar honom,Memed känner sig ändå lycklig för han är tillsamman med både sin älskling och sin son.Men när kulen träffade Hatche han blev som galen.
    Ja,det var ett bra slut!Memed lyckades att straffa Abdi Aga för allt det onda gjort av honom.Memed räddade folket av elaken Abdi Aga.

    SvaraRadera
  10. Hej Jenny igen!
    Jag undrar om du vill svara på den frågan.
    Vem måste fylla ansökanen för SAS.På tavlan sitter ett meddelande att vi måste fylla den ansökan.Men vi hade inte enhetlig åsikt på den fråga.Var snäll och hjälp.

    SvaraRadera
  11. Hej alla!
    Nu kommer jag att svara sista kapital.
    1. Memed rövar bort två kvinnor som heter Hatchc och Iraz.
    2. Hon hjälper Memed allting som han behöver med t.ex. mat filtar och madrasser.
    3. Jag vet det faktiskt inte varför.
    4. Jag tror att Memed känner sig hopplös och han mår dåligt.
    5. Jag tyckte att det inte var ett bra slut för det var synd för honom.
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  12. Hej Jenny och mina kompisar!
    1.Mehmet bort Hatch och Iraz.
    2.Memed hjälpte med mat,filtar och madrasser.
    3.Föt att bebis inte ska få infektion och bakterier.
    4.Jag tror att Memed var ledsan och arg samma tidigt.

    SvaraRadera
  13. Hej alla!
    De är Hatche och Iraz.
    Hon gav madrassa,filter och mat till Memed.
    Salten är steriliserar pojken mot bakterierna.
    Han känner sig ensam och saknar Hatche och sin lilla son.
    Han tar hämnd men han är inte glad.Han förlora sin mamma och sin älskning.

    SvaraRadera
  14. Hej Jenny och alla blogläsare!

    1. Det var Iraz och Hatche.
    2.Huru gav till Memed madrasser, filtar och mat.
    4.Jag tror att, Memed är jätteledsen. Han förlorade sin älskade Hatche och kommer att leva utan sin sön.
    5.Jag tycker att slutet var bra, men i boken var för mycket sorg.
    Vi ses!

    SvaraRadera
  15. Laszlo sa
    Memed rövar bort Hatche och Iraz av fängelset.
    Huru gav madrasser,filtar och mat till Memed.
    Eftersom salten skyddades barnet av bakterier.
    Fastän polisen jagade efter dem känner han sig
    lyklig,eftersom han kunde vara med sin älskling
    och sin son.
    Jag tycker att det var en vanligt slut när sanningen brukar vinna.
    SVD och Metro är bästa till mig eftersom de har flera nyheter om fotball.
    Trevlig helg!!
    Laszlo

    SvaraRadera
  16. Hej Jenny och alla!
    Jag har precis läst klart boken idag och här kommer mina svar.
    1.Han rövar Hatche'och Iraz.
    2.Hon hjälper till med madrasser,filtar,mat och
    ber några pålitliga män lasta allting på en
    häst.
    3.Jag är inte säker men jag tror att man
    använder salt för att döda bakterierna.
    4.Jag tror att han känner sig lycklig när han
    är ifred tillsammans med sin älskade Hatche'.
    5.Ja,det tyckte jag också att det var ett bra
    slut.

    Jag tycker att det är Aftonbladet för att det är den största tidningen på internet men min favoriten är det Metro eftersom den talar om pris billiga flyg just nu också.
    Vi ses!

    SvaraRadera
  17. Hej Jenny och mina kompisar!

    De är Hatch och Iraz.
    Hon gav madrassa,filter och mat till Memed.
    Föt att bebis inte ska få infektion och bakterier.
    Jag tror att Memed känner sig ledsen och mår inte bra .
    Jag tycker boken är mycket bra. En bra historia och jag tror att slutet är mycket bra.

    Min favorit är Metro. Lätt att läsa och jag läser varje dag på tåget när jag går till jobbet.

    Vi ses!

    SvaraRadera
  18. Hej på er!

    Jag svarar på sista frågorna .

    1)Kvinnorna är Hatche och Iraz.

    2)Hon hjälper till med madrasser,filtar,mat och
    ber några pålitliga män lasta allting på en
    häst.

    3)För att bebis inte ska få infektion och bakterier.

    4)Jag tror att Memed känner sig ledsen och mår inte bra .

    5)Historia började av sorglig och slutade med glädje.


    Vi ses kompisar

    SvaraRadera
  19. Hej.
    Memed rövade Hatche och Iraz.
    Huru gav madrasser.filtar och mat.
    Memed kände sig ledsen.Han var ensam.
    Kanske de tänkte att salt var alternativ till medicin och steril miljö.
    Det var intebrå slut och boken är negativ.
    Cingiz

    SvaraRadera
  20. Hej Jenny!

    Innan jag svara på frågorna,jag tacksmma mycket dig för den här boken vilken intressand var boken,den var verkligen underbar och spännande bok.

    1-De var Hatche och Iraz.
    2-Huru lovade att hon skulle ordna mat madrasser,filtar,dessutom skulle hon prata med några pålitliga män och be dem lasta allting på en häst.
    3-Han kände sig ändå lyckliga de stunde som de fick vara ifred tillsammans.
    4-Den slutande både glädje och sårliga,Memed fick dött Durdu men sårligt var hemskt som Hatche hade dött.

    SvaraRadera
  21. Julia Rodríguez Villalobos23 november 2010 kl. 11:50

    Hej mina kära kompisar och Jenny.
    Idag känner jag mig lite bättre. Jag har varit sjuk och sâ jag inte gâr i skolan. Tyvärr!!
    Jag svarar pâ frâgorna om boken:
    1. Memed rövar bort tvâ kvinnor Iraz och hans häslkade Hatché.
    2. Hürü hjälpte Memed med madrasser, filtar, mat, osv... allt som kan laddas in en häst.
    3. Iraz svättade barnet( Memeds son) och gned in det med salt för att sydda barn frân infektioner. Dessutom bodde de i en grotta och hade inte andra saker.
    4. Jag tycker att han kände sig ensam, förlorade, maktlös, ledsen, deprimerad och hämnd.
    5. Jag tycker att det är ett klassiskt äventyr berätelse om en tid och ett visst land. Författaren själv bodde mânga av dessa sjukdomar och lidanden. För mig som historia och kultur är mycket bra men mina känslor är i sorg att detta kan hända pâ mânga ställen ingen gör nâgot och han behöv av hämnd är att överleva. Och jag tycker inte om.

    Imorgon kommer att gâ in Nygheter sidor för att göra andra uppgiften.

    Jag hoppas att vi ses i morgon !!!!

    SvaraRadera